Jak współpracować z Rossmann ?

27 listopada 2018 | Tomasz Szacoń

Rossmann to największa i najbardziej rozpoznawalna drogeria kosmetyczna w Polsce. Sieć została założona przez Dirka Rossmanna 17 marca 1972 roku. W Polsce Rossmann posiada 1264 placówki. Od lutego 2018 sieć przeniosła się do nowej 12 piętrowej siedziby w Łodzi. (źródło).

Czy ogarniasz te wielkości ? Czy wiesz ile tam pracuje ludzi ? Czy zastanawiasz się jakich kontrahentów poszukuje taki moloch ? Zanim więc zaczniesz tarabanić do nowej pięknej siedziby Rossmanna postaramy się pomóc Ci w nawiązaniu współpracy.

Z motyką na księżyc.
Jak wspomnieliśmy sieć ma ponad 1200 punktów sprzedaży. Formaty są większe i mniejsze. W niektórych placówkach sprzedawane są wina i przekąski. Jak się pewnie domyślasz zatowarowanie 1200 miejsc powiedzmy po 6szt daje nam bajońskie kwoty i liczby. Ale powoli,  czy dasz rade dostarczyć tyle towaru jeśli takie zamówienia będą dwa razy w tygodniu ? Hura-optymizm to typowe zjawisko dla kogoś kto nigdy nie handlował w kanale nowoczesnym. Jeśli myślisz że współpracę z Rossmannem obsłuży jedna osoba w firmie – to musisz to zweryfikować, bo zweryfikuje Cię umowa…

Umową tęgie lanie.
Umowa z tak dużą siecią wymaga obopólnych zobowiązań. Sieć zobowiązuje się, że kupi od nas określoną w prognozie (forcast) ilość produktów. Natomiast my (Ty) czyli vendor masz zobowiązanie te ilości dostarczyć. Brak dostaw z jakiejkolwiek przyczyny będzie skutkować karą za każdy dzień zwłoki lub niedostarczone ilości. Zazwyczaj małe firmy nie są także w stanie „łyknąć” limitów transakcyjnych. Jeśli Twoja firma ma 800 000zł opcjonalnego limitu, to zamkniemy go trzema zamówieniami. Pomyśl 3 zamówienia i musimy czekać aż sieć zapłaci, żeby dalej funkcjonować. To wygląda bardzo słabo. Dlatego pamiętaj, że przed rozpoczęciem współpracy Twoja firma (Twój NIP) zostanie zlustrowany jak „agent bolek” swego czasu 😉

Nie obrażaj się na marżę.
Rossmann, Żabka i Biedronka to największe sieci sprzedaży w Polsce. Największe i co za tym idzie najszybciej rozwijające się. Największe – czyli mają największe koszty. I jak się pewnie domyślasz potrzebują najwięcej marży. Biedronka czy Lidl budują swoje budynki, kupują działki i wszystko wskazuje na to, że za kilkanaście lat spłacą za nie należności co znacznie obniży koszty obsługi sieci sprzedaży. Natomiast Rossmann wynajmuje swoje lokalizacje – często najlepsze, drogie, prestiżowe. I będzie wynajmować po wieki wieków. Pomyśl też o ludziach którzy pracując na dwie zmiany, pomyśl o kradzieżach. Pomyśl o logistyce, czyli ciężarówkach które codziennie dowożą towar do każdej z 1200 lokalizacji. Nie ośmieszaj się więc proponując marżę 20-30%. Z drugiej strony nie obrażaj się na Rossmanna jeśli retailer zarobi więcej niż Ty jako producent. 

Współpraca me gusta.
Rossmann zatrudnia dobrych kupców zorientowanych na przynoszenie zysków. Nie odpisują na niepełne oferty i nie zapraszają na do współpracy niemrawe firmy. Jeśli wysyłasz maile z ofertami i nikt Ci nie odpisuje to nie pocieszymy Cię – nam odpisują. 
Być może w Twoich ofertach czegoś brakuje. A może urwałeś się z choinki i zamiast marży liczysz narzut. W razie pytań zapraszamy do współpracy

 

Autor: Tomasz Szacoń

Swoją przygodę z sieciami handlowymi rozpoczął w 2009 roku jako Dyrektor Handlowy dla marki Kiano. Budując struktury sprzedaży jego zespół osiągnął 20% rynku tabletów w 2013 roku. W latach 2014-2017 jako Business Development Manager rozwijał sprzedaż dla marek Vordon i Medivon w kanale food i drogeryjnym. Wspierany przez niego zespół sprzedaży został wyróżniony jako najszybciej rozwijająca się firma w województwie podkarpackim Gazelami Biznesu i Diamentem FORBES.
Kontakt: +48 500492444 tomasz.szacon@retailpoland.pl

Przeczytaj również:


Tomasz Szacoń

Swoją przygodę z sieciami handlowymi rozpoczął w 2009 roku jako Dyrektor Handlowy dla marki Kiano. Budując struktury sprzedaży jego zespół osiągnął 20% rynku tabletów w 2013 roku. W latach 2014-2017 jako Business Development Manager rozwijał sprzedaż dla marek Vordon i Medivon w kanale food i drogeryjnym. Wspierany przez niego zespół sprzedaży został wyróżniony jako najszybciej rozwijająca się firma w województwie podkarpackim Gazelami Biznesu i Diamentem FORBES.
Aktualnie wspiera producentów, rozwijających sprzedaż do kanału nowoczesnego.
Kontakt:
+48 500492444
tomasz.szacon@retailpoland.pl