Co to jest cena net-net lub 3 x net? Definicja

Jesteśmy przyzwyczajeni do sprzedaży w modelu Business to Business czyli B2B. Tutaj nie ma jakiś skomplikowanych technik, bo dostajesz cennik i prosisz o rabat. Inaczej jest przy sprzedaży do sieci handlowych. Ten model handlu nazwałem Business to Retail czyli B2R. Tutaj już nie posługujemy się cennikami, a raczej ofertą współpracy. Kto jest nowy w tej branży to od razu styka się z nomenklaturą czyli nowym słownictwem. Jednym z takich zwrotów będzie cena net-net lub 3xnet.

Definicja nie istnieje.
Nie istnieje definicja tego zwrotu. Net-net został wymyślony przez handlowców, żeby doprecyzować warunki współpracy. Po prostu współpraca z siecią handlową to nie tylko sprzedaż, dostawa i już koniec obowiązków. Sieć będzie oczekiwała współpracy przez wiele miesięcy tak, żeby wymusić na Tobie interesowanie się selloutem czyli odsprzedażą. Towar który sprzedałeś to „pułkownik” który stoi na półkach sklepowych. Sukces będzie dopiero wtedy gdy klienci przyjdą i zabiorą go z półek.

No to o co kaman?
Zgodnie z ustawą z  2002 roku, zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt. 4 tej ustawy mówi, że nie wolno pobierać opłat wstecznych i należy posługiwać się jedynie marżą handlową. Skoro tak to wydaje się uczciwe robienie cennika i dawanie rabatu, bo tak tworzy się zysk. Jednak sieci chodzi o marżę a nie o narzut. I tutaj jest pies pogrzebany.
Co sprytniejszy producent do cennika wrzuca SRP lub RRP czyli sugerowane ceny sprzedaży dzięki temu wpisuje się w definicję marży. A marża to stosunek zysku do ceny sprzedaży najlepiej wyrażony w procentach.
Dobra mam wrażenie że to za dużo informacji jak na jedną definicję dlatego do rzeczy…

Panie kochany kończ Pan…
Więc cena net-net lub 3xnet to cena zakupu bez warunków wstecznych. Cena poniżej której już nie zejdziemy. Ostateczna cena do której się rozliczymy. Jeśli sieć handlowa chce rozliczać się inaczej – to mówiąc dyplomatycznie warunki implikujemy do net-net. Mam nadzieje, że będziesz wiedział jak się zachować gdy kupiec zapyta Cię : czy jedziemy na potrójnym necie ;). Jeśli potrzebujesz więcej informacji lub wyliczeń – zapraszam do kontaktu.

obrazek

Tomasz Szacoń

Tomasz Szacoń

Jestem Tomek Szacoń.
Wiem co działa a co nie we współpracy z sieciami handlowymi.
Swoje sprawdzone wskazówki publikuje ma moim blogu.
Rozumie jak ułożyć proces sprzedaży do sieci handlowych,
dzięki któremu Twoja firma zostanie bezpośrednim dostawcą.
Potrafię pracować z handlowcami tak, żeby każdego tygodnia
pozostawać w kontakcie z wszystkimi zrzeszonymi miejscami sprzedaży.
Tworzę strategie sprzedaży do dyskontów, drogerii, hipermarketów i sklepów z elektroniką

Zadzwoń: +48 500492444
Napisz: tomasz.szacon@retailpoland.pl