Ałchan? Oszon? a może Ałczan?
To sieć handlowa, którą zna każdy mieszkaniec dużej aglomeracji miejskiej. Tego logotypu raczej nie zobaczysz w małych mieścinach. Na początku czyli w okolicach roku 2003 Auchan budował całe centra handlowe i był właścicielem dużych powierzchni. Nawet do dziś w Polsce działa 24 takie miejsca. Ale w miarę rozwoju na rynku zaczęli brać udział w przejęciach i tą drogą zagarnęli logotyp REAL. Dziś czyli w 2019 roku współpracując z nimi możesz zaistnieć w 109 halach sprzedając do Auchan Retail Polska oraz Schiever Polska, który jest kojarzony głównie z siecią bi1, która ma jedynie 7 sklepów.
Jak współpracować z Auchan.
Auchan to hiper-market więc ma hiper dużo miejsca. Porównaj sobie alejkę z cukierkami z tą samą kategorią w Żabce. Wiadomo, że to dwa różniące się od siebie formaty, ale prawda jest taka, że kupiec z Auchana chętniej wejdzie w coś nowego niż kupiec z Żabki. Doradzam, żeby zawsze przed wysłaniem jakiejkolwiek oferty najpierw spędzić chwile czasu przy półce sklepowej, ocenić co na niej jest i czy moja oferta wniesie coś dobrego. Mam na myśli podniesienie obrotów, rotację i zyska a nie jedynie zamieszanie. Przykładowo, jeśli na półce mamy 4 marki mydła w cenie 1,99 brutto to wprowadzanie 5ej marki sprawi, że sprzedaż się rozłoży na nie wzrośnie. Inaczej mówiąc czterem markom wolumen zmniejszy się o 10% na rzecz piątej. Samo powiększanie wolumenu na tzw. szerokość nie jest strategicznie właściwe. Lepiej zaś będzie zwiększyć różnorodność na produkt pierwszo-cenowy, lub odwrotnie na produkt-premium. A może nie ma wielo-paku w Twojej kategorii – myśl kreatywnie.
Brak prawa zwrotu.
W dużym uproszczeniu Auchan nie wymusza na dostawcach prawa do zwrotu towaru. Zdarzają się takie sytuacje ale musi to być gigantyczny wyjątek. Sieć radzi sobie od początku do końca ze stockiem magazynowym. Sprzedadzą, albo przecenią, ewentualnie zniszczą. To piękna informacja dla dostawcy, ale jak wiadomo kij ma dwa końce. Żeby podjąć takie ryzyko kupiec wymusi na tobie wysoką marżę u frontu, żeby mieć „powietrze” na ewentualne obiżki/przeceny/wyprzedaże. Nie okazuj się kowbojem, który sprzeda 33 palety towaru i przestanie odbierać telefony – bo przecież zwrotu nie będzie ! Pamiętaj raczej o etyce biznesu i interesuj się selloutem czyli odsprzedażą towaru. W ten sposób pokażesz że wiesz co to kanał nowoczesny.
Kodeks etyki biznesu.
Auchan na swojej stronie informuje, że szuka przedsiębiorców którzy cenią współpracę na wysokim poziomie. Nie chodzi jedynie o relacje kupiec/sieci – sprzedawca/dostawca, ale także te które są wewnątrz Twojej firmy. W dokumencie znajdziemy wskazówki na temat praktyk korupcyjnych, wręczania prezentów, wynagradzania podwykonawców, ale także lojalności, legalnego zatrudniania czy też bezpieczeństwa i higieny pracy. (więcej tutaj)
Auchan to też wyższy poziom współpracy i relacji dostawcy z retailerem (sprzedawcą detalicznym). Wyższy poziom czyli win-win czyli wygrany wygrany. My jako producent wygrywamy, bo jesteśmy zauważalni w całej Polsce dzięki sieci handlowej. A sieć handlowa wygrywa bo dostaje dobry produkt i dobrą marżę. Wszystko jest transparentne i jasne. Każdy widzi ile zarabia i nikt nikogo nie zaskakuje „opłatą wsteczną” nie uzgodnioną z nikim. Ale jak wiemy każdy kij ma dwa końce. Trzeba się zobowiązać, ze przyjmiemy przedstawicieli Auchan jeśli zechcą obejrzeć naszą firmę od środka. Proces produkcji, magazynowanie, pokój socjalny dla pracowników, pracownicy biurowi. No to jak tam to wygląda u Ciebie? Jest się czym pochwalić? Nie trzeba przeganiać szczurów, ciągnik siodłowy zawróci pod magazynem? Pomyśl o tym wcześniej – może lepiej najpierw dopracować kilka szczegółów zamiast skompromitować się już na początku..