Jak współpracować z Rossmann?

Rossmann to największa i najbardziej rozpoznawalna drogeria kosmetyczna w Polsce. Sieć została założona przez Dirka Rossmanna 17 marca 1972 roku. W Polsce Rossmann posiada 1264 placówki. Od lutego 2018 sieć przeniosła się do nowej 12 piętrowej siedziby w Łodzi. (źródło).

Czy ogarniasz te wielkości? Czy wiesz ile tam pracuje ludzi? Czy zastanawiasz się jakich kontrahentów poszukuje taki moloch? Zanim więc zaczniesz tarabanić do nowej pięknej siedziby Rossmanna postaramy się pomóc Ci w nawiązaniu współpracy.

Z motyką na księżyc

Jak wspomnieliśmy sieć ma ponad 1200 punktów sprzedaży. Formaty są większe i mniejsze. W niektórych placówkach sprzedawane są wina i przekąski. Jak się pewnie domyślasz zatowarowanie 1200 miejsc powiedzmy po 6 sztuk daje nam bajońskie kwoty i liczby. Ale powoli! Czy dasz rade dostarczyć tyle towaru jeśli takie zamówienia będą dwa razy w tygodniu? Hura-optymizm to typowe zjawisko dla kogoś kto nigdy nie handlował w kanale nowoczesnym. Jeśli myślisz że współpracę z Rossmannem obsłuży jedna osoba w firmie – to musisz to zweryfikować, bo zweryfikuje Cię umowa…

Umową tęgie lanie

Umowa z tak dużą siecią wymaga obopólnych zobowiązań. Sieć zobowiązuje się, że kupi od nas określoną w prognozie (forcast) ilość produktów. Natomiast my (Ty) czyli vendor masz zobowiązanie te ilości dostarczyć. Brak dostaw z jakiejkolwiek przyczyny będzie skutkować karą za każdy dzień zwłoki lub niedostarczone ilości. Zazwyczaj małe firmy nie są także w stanie „łyknąć” limitów transakcyjnych. Jeśli Twoja firma ma 800 000 zł opcjonalnego limitu, to zamkniemy go trzema zamówieniami. Pomyśl 3 zamówienia i musimy czekać aż sieć zapłaci, żeby dalej funkcjonować. To wygląda bardzo słabo. Dlatego pamiętaj, że przed rozpoczęciem współpracy Twoja firma (Twój NIP) zostanie zlustrowany jak „agent bolek” swego czasu 😉

Nie obrażaj się na marżę

Rossmann, Żabka i Biedronka to największe sieci sprzedaży w Polsce. Największe i co za tym idzie najszybciej rozwijające się. Największe – czyli mają największe koszty. I jak się pewnie domyślasz potrzebują najwięcej marży. Biedronka czy Lidl budują swoje budynki, kupują działki i wszystko wskazuje na to, że za kilkanaście lat spłacą za nie należności co znacznie obniży koszty obsługi sieci sprzedaży. Natomiast Rossmann wynajmuje swoje lokalizacje – często najlepsze, drogie, prestiżowe. I będzie wynajmować po wieki wieków. Pomyśl też o ludziach którzy pracując na dwie zmiany, pomyśl o kradzieżach. Pomyśl o logistyce, czyli ciężarówkach które codziennie dowożą towar do każdej z 1200 lokalizacji. Nie ośmieszaj się więc proponując marżę 20-30%. Z drugiej strony nie obrażaj się na Rossmanna jeśli retailer zarobi więcej niż Ty jako producent.

Współpraca me gusta

Rossmann zatrudnia dobrych kupców zorientowanych na przynoszenie zysków. Nie odpisują na niepełne oferty i nie zapraszają na do współpracy niemrawe firmy. Jeśli wysyłasz maile z ofertami i nikt Ci nie odpisuje to nie pocieszymy Cię – nam odpisują.
Być może w Twoich ofertach czegoś brakuje. A może urwałeś się z choinki i zamiast marży liczysz narzut. W razie pytań zapraszamy do współpracy.

 

Tagi:

obrazek

Tomasz Szacoń

Tomasz Szacoń

Tomasz Szacoń – to ja. Piszą o mnie, że jestem ekspertem rynku retail. Najwidoczniej to prawda, bo blog na którym jesteś prowadzę od 8 lat. Pierwsze transakcje z sieciami handlowymi przeprowadzałem w 2009 roku i od tamtego czasu jestem wciąż aktywny w tej branży. Wiem co działa a co nie w tym nowoczesnym kanale sprzedaży. Rozumie jak ułożyć proces sprzedaży do sieci handlowych, dzięki któremu Twoja firma zostanie bezpośrednim dostawcą. Potrafię pracować z handlowcami tak, żeby każdego tygodnia pozostawać w kontakcie z wszystkimi zrzeszonymi miejscami sprzedaży. Tworzę strategie sprzedaży do dyskontów, drogerii, hipermarketów i sklepów z elektroniką. A jeśli nie masz jeszcze Działu Sprzedaży i szukasz kogoś kto w imieniu Twojej firmy przestawi ofertę kupcom i podpisze z nimi kontrakty to mogę to być ja.

Zadzwoń: +48 500492444
Napisz: tomasz.szacon@retailpoland.pl