Wprowadzanie produktów do sieci handlowych – 04 Zagraniczny kozak

W tej serii 10 artykułów staram się Wam przybliżyć techniki lokowania produktów w sieciach handlowych. Zaznaczam, że nie jestem ich autorem. Te metody istnieją od lat i są stosowane przez największe, światowe firmy. Dlatego możesz być spokojny, że zadziałają również w Twoim przypadku. Jako czwartą technikę zdefiniowałem nazwę Zagraniczny Kozak.

Jak to działa?

Technika polega na znalezieniu marki, która odniosła sukces za granicą, zdobyła rynek i jesty tam rozpoznawalna oraz zaproponowania jej polskim sieciom handlowym. Zagraniczny sukces w założeniu powinien przekonać dział zakupu a także trafić do gustów krajowego konsumenta.

Plusy i minusy.

Jak zwykle wydaje się proste, ale nigdy tak nie jest. Kilka razy brałem udział w imporcie tego typu produktów. Jak zawsze widzę dwa zagrożenia. Pierwsze jest takie, że wiele sieci handlowych posiada dział importu własnego. Mogą więc „zwąchać” Twój pomysł i zrobić to samemu. Wtedy należałoby zabezpieczyć taką ewentualność umową o „wyłączności” na Polskę. Ale kto Ci da wyłączność jeśli nie zadeklarujesz ilości – i kółko się zamyka. Drugie zagrożenie to fakt, że marka nie jest Twoją własnością. Pracujesz więc na rzecz „kogoś” a nie na własny rachunek. Gdy rozwiniesz sprzedaż w Polsce do dużego poziomu właściciel marki może podjąć decyzję, żeby otworzyć oddział w Polsce i podziękować Ci za współpracę. Może ale wcale nie musi. Dlatego polecam, żeby wyprzedzić taką ewentualność i samemu zaproponować spółkę w której część udziałów będzie w Twojej kieszeni. Mogę napisać o tym z czystym sumieniem, bo niedawno sam brałem udział w czymś podobnym i zakończyło się to sukcesem po obu stronach.

Jeśli planujesz przyprowadzić rozpoznawalną markę do Polski – życzę Ci żeby stała się Zagranicznym kozakiem w kraju 😉

Tomasz Szacoń

Tomasz Szacoń

– ekspert sprzedaży do sieci handlowych. 12 lat doświadczenia w budowaniu struktur sprzedaży w kanale nowoczesnym. W 2017 roku jedna z wspieranych przez niego firm otrzymała Diament Forbes. Ekspert Inkubatora UW. Autor wielu publikacji o specyfice sprzedaży do sieci handlowych. Właściciel firmy konsultingowej RetailPoland Consulting, która w 2019 roku została wyróżniona nagrodą „Orły Kształcenia”. Opracował tematykę szkolenia: „Jak rozpocząć rozmowy z sieciami handlowymi”, z którego skorzystało ponad 250 firm. Zdefiniował 10 technik wprowadzania produktów do sieci handlowych. Doradza, wspiera, pomaga w rozwoju sprzedaży.

Zadzwoń: +48 500492444
Napisz: tomasz.szacon@retailpoland.pl